Open quilt ateliers
Met ingang van september 2011 vinden deze bijeenkomsten plaats in 't Patronaat,
Blaarthemseweg 18, 5502 JV Veldhoven (Zeelst).
Het bestuur heeft een afwisselend programma samengesteld. Een gastspreker, een nieuwe techniek of een nieuw boek worden aan de orde gesteld. Ook worden de laatste nieuwtjes uitgewisseld en er wordt vaak een "show and tell" gehouden van de nieuwste quilts van de leden.

     
Open Quilty Atelier van 3 juni 2019
     
Na 7 jaar neemt Thea afscheid van het werk voor de Open Quilt Atelier Commissie. Wilma bedankt haar heel hartelijk namens ons allen.
     
 
 
 
 
Voor de Show and Tell Mix na de pauze heeft iedereen het werk meegebracht waar men nu mee bezig is.
     
 
Er zijn al een aantal blokken aan elkaar gezet van de vorige opdracht voor de scrapquilts. Het project voor de achtpuntige sterren begint ook al mooi vorm te krijgen.
     
 
De dames van Experitex  hebben de letters van de naam Experitex in allerlei technieken vorm gegeven.
 
     
 
Het was deze avond heel druk bij de Kwiebieb. Ze hadden veel tijdschriften en boeken in de verkoop en iedereen mocht onbeperkt lenen. Ook de dames van de Stoffen Ruilmand hadden het zoals gewoonlijk weer druk.
     
Open Quilty Atelier van 6 mei 2019
Marieke heeft ons deze avond kennis laten maken met het EQ8 quilt-ontwerpprogramma. Ze liet ons via de beamer en een groot scherm de mogelijkheden zien en vertelde over haar eigen ervaringen. Er werd met veel aandacht naar haar geluisterd en met enthousiasme gereageerd op de manier waarop je een blokkenquilt kunt ontwerpen en daarna zelfs de hoeveelheid stof kunt laten uitrekenen en de malletjes kunt uitprinten.
     
“Start en eind”, uit 1999. Dit is de eerste quilt die Marieke heeft ontworpen met EQ. Ze heeft hem daar ook helemaal mee ingekleurd. De weddingring zit als blok in het programma. Patchwork – H+M, Quilten – H.
details
     
 
“Pineapple”. Hier is een bestaand blok van EQ aangepast door lijnen weg te halen en bij te tekenen. Ook bij het inkleuren is gebruik gemaakt van het programma. De patronen voor het paperpiecen zijn ook via EQ geprint zodat Marieke meteen kon beginnen. Elk blokje bestaat uit ongeveer 100 stukjes! Patchwork – M, Quilten – H.
detail
     
 
“New York Beauty”; de inspiratiebron voor deze quilt komt uit het boek “More Quilts” van Karen Stone. Bij het boek zit een cd met alle patronen uit het boek. Deze kun je in EQ gebruiken. Techniek: paperpiecen. Patchwork + Quilten – M.
detail
     
 
“Oranje/zwart”;  een demo quilt voor de babylock sashiko naaimachine met echo quilten in het zwarte gedeelte. De quilt is een grote nine-patch. Marieke heeft EQ gebruikt om te kijken hoe ze hem door wilde quilten. Het bloemetje uit de oranje stof is als motief gebruikt voor de zwarte stukken. Patchwork + Quilten – M.
detail
     
Scrapquilts. Er zijn zoveel blokken ingeleverd van de “Indian Star” dat er al een aantal quilts gemaakt kunnen worden. Valerie had een aantal kant en klare pakketjes samengesteld met nog ontbrekende kleurencombinaties en met blokken die al aan elkaar gezet kunnen worden. Er was veel animo om hiermee aan de slag te gaan.
     
 
De “Eight-pointed Star”, het nieuwe project voor de scrapquilts heeft al een aantal mooie variaties opgeleverd.
     
Open Quilty Atelier van 1 april 2019    
De Vip-groep die op het Open Quilt Atelier van februari een Show and Tell Special verzorgd heeft krijgt alsnog het speciale sterretje uitgereikt.
     
 
Er zijn al zoveel blokken gemaakt dat er genoeg zijn voor een aantal quilts.
     
Voor de 2e versie van het project van de scrap quilts zijn twee verschillende “eightpointed” stars ontworpen. Marieke heeft enkele voorbeelden gemaakt.
     
Open Quilty Atelier van 11 maart 2019
Wendy Janssen van Quiltstudio Patch & Stitch gaf deze avond een hele interessante lezing over vintage stoffen, de zgn. Feedsacks.
 
Ze had een aantal van die feedsacks bij zich zodat we konden zien én voelen van wat voor soort katoen ze gemaakt waren.   De “nieuwe” vintage stofjes. 
     
Wendy werd heel hartelijk bedankt met een bloemetje.
     
 
Wilma en Valerie leggen uit hoe een andere licht/donker combinatie gemaakt kan worden voor de blokken voor het Groepsproject van de Scrapquilts. Er worden deze avond weer veel blokken ingeleverd.
     
Alvast een voorproefje van hoe het er uit zal gaan zien.
     
voorkant

achterkant

Han heeft een prachtige opbergmap gemaakt voor de headset. Zelfs al met een kleine verwijzing naar ons thema van 2020, “De rode draad”. 
     
Open Quilty Atelier van 4 februari 2019
     
 
Er zijn al veel blokken ingeleverd voor het Groepsproject voor ons 5e lustrum!   De vier dames voor de Show and Tell Special, met van rechts naar links Leny, Mariet, Mien en Tonnie, zitten klaar voor hun optreden. 
     
Open Quilty Atelier van 7 januari 2019
     
Op onze eerste bijeenkomst van het nieuwe jaar worden we door het Patronaat getrakteerd op soesjes bij de koffie.
     
 
En was er even tijd om bij te kletsen.
     
Angela en Henri van de Quiltpuzzel zijn aanwezig met een stand. We werden aan het eind van de avond door hen verrast met een grote mand stofjes waaruit alle aanwezigen wat mochten uitzoeken.
     
 
De Kwiebieb heeft een groot aantal quiltmallen in de uitleen. Door ze een keer allemaal op te hangen krijgt iedereen een goed overzicht.   Ook de dames van de stoffenruilmand hebben hun collectie stofjes weer fraai gepresenteerd.
     
 
De sterren van de creatieve avond van december werden opgehangen in de Wirrel Warrel.   De lustrum commissie voor ons 5e lustrum in 2020 wordt gepresenteerd, met vlnr Marieke, Corrie, Annet en Wilma.
     
 
En meteen ook het project waaraan iedereen mee kan werken. Met als voorbeeld een quilt van Marieke.   detail
     
 
Een voorbeeld van de twee blokken waarmee de quilt is opgebouwd.   De patronen hiervoor worden uitgedeeld.
     
 
Na de pauze wordt er Quiltingo gespeeld. Iedereen krijgt een kaart met twee spellen en moet daarop zelf allerlei woorden die met quilten te maken hebben invullen. 
     
Wilma trekt de kaartjes en Monique houdt de stand bij.
     
 
De cadeautafel voor het Quiltingo.
     
Open Quilty Atelier van 3 december 2018 Creatieve kerst-avond
Deze avond werd goed bezocht. De voorbeelden lagen klaar. Het was weer een gezellige en geslaagde Open Quilt Atelier - avond.
 
     
 
Wilma legde even de werkwijze uit waarna iedereen aan de slag kon.  
 
 
     
 
Monique presenteert nieuwe boeken voor de kwiebieb.   De stoffenruilmand heeft volop kerststoffen in de aanbieding.
     
Open Quilty Atelier van 5 november 2018 De avond had verschillende demonstraties van leden
Door ziekte van Wilma hebben Marie-José, Monique en Marieke haar honneurs waargenomen.   De lapjesmand had kerststoffen mee.
   
 
  Valerie demonstreerde haar manier om door 2 van de 3 lagen te quilten.
     
  Marieke liet zien hoe makkelijk te sandwichen is met latten
     
 
  Sonja showde de manier Quilt-as-you-go
     
 
Monique demonstreerde vlakvulling met machine quilten.    
     
 
  Regina legde uit hoe te paperpiecen zonder papier mee te sticken.
     
 
  Régine showde dat machinaal quilten heel leuk is, ook met losse motieven. Maar het kost veel oefentijd.
     
Open Quilty Atelier van 1 oktober 2018
     
 
De avond wordt begonnen met de jaarvergadering waarbij Pleuni helaas afwezig is.   Tineke treedt af als bestuurslid en Wilma bedankt haar voor haar inzet en de samenwerking van de afgelopen jaren,  met een prachtige rozentaart en een speciale oorkonde.
 
 
    Marieke treedt aan als nieuw bestuurslid en stelt zich voor.
     
 
Wendy, van quiltwinkel  Patch & Stitch, is deze avond samen met haar moeder aanwezig met een uitgebreide collectie uit haar quiltwinkel. Na de pauze geeft ze een uiteenzetting  over de verschillende soorten batting die er bestaan en gaat ze dieper is op de kwaliteit en het verschil in prijs. Doordat de staaltjes doorgegeven worden kunnen we het verschil ook allemaal goed voelen.
     
Wilma bedankt Wendy met een mooie bos bloemen.
     
Open Quilty Atelier van 3 september 2018, feestavond ter gelegenheid van het 10/jarig bestaan als VRQ vereniging.
     
 
De taarten liggen te wachten om opgesmuld te worden
     
 
Bij binnenkomst de lidmaatschapskaart ophalen en natuurlijk de bon voor het feestkado.   Wilma verzorgt de feestopening.
     
 
Het snijden van de taarten.
     
 
 
Het smaakt allemaal prima.
     
 
De vereniging heeft een kado gekregen van De Quiltpuzzel. Mooie boeken voor de Kwiebieb.
     
De binnenkomst van de gast Ieneke, die een leuke act over quilten ten gehore brengt.
     
 
 
Wat een spullen heb je toch nodig om te quilten.
     
Een advokaatje met slagroom smaakt goed.
     
 
Iedereen geniet volop.
     
 
Wilma bedankt Ieneke voor haar eerste optreden.   Iedereen mag voor de bon een pakketje lapjes uitzoeken.
     
 
  Marie verrast het bestuur en vrijwilligers met een mooie roos.
     
 
 
De onthulling van de banner met een mooi verhaal van Ieneke. De naam van de banner "ons ben'r" is bedacht door Marieke.
     
 
Wilma bedankte Ineke en assistente Bertha voor de leuke act die de avond echt tot een feest maakte.
     
Het was een zeer geslaagde avond
     
Quip Day 16 juni 2018 op de Social Sofa in City Centrum Veldhoven. Quilten in public.
     
 
 
Wilma, Marie, Carla en Marieke. Quilten in public in Citycentrum Veldhoven.