Open quilt ateliers
Met ingang van september 2011 vinden deze bijeenkomsten plaats in 't Patronaat,
Blaarthemseweg 18, 5502 JV Veldhoven (Zeelst).
Het bestuur heeft een afwisselend programma samengesteld. Een gastspreker, een nieuwe techniek of een nieuw boek worden aan de orde gesteld. Ook worden de laatste nieuwtjes uitgewisseld en er wordt vaak een "show and tell" gehouden van de nieuwste quilts van de leden.

     
Open Quilt Atelier van 7 mei 2018
De creatieve avond van vanavond staat in het teken van Moederdag. De bedoeling is een vaas te maken, uitgaande van de maat van een A4’tje.  De Open Quilt Atelier Commissie en Experitex hebben al een aantal voorbeelden gemaakt.
     
................................................... .....................................
     
de ‘vazen’ bij elkaar, met de bloemen in een binnenvaasje
     
 
Er werd overlegd, gewerkt en gezellig gekletst met op de achtergrond de prachtige quilts van de Show and Tell van de avond.
     
 
 
een aantal leden is al ver gevorderd met het ontwerp voor hun vaas
     
 
het laatste miniquiltje voor de banner
Monique Müter heeft de Banner prachtig afgewerkt! Nu alle quiltjes er nog op
     
Open Quilt Atelier van 9 april 2018
     
 
De stukjes voor de Banner zijn nu bijna compleet.
     
Open Quilt Atelier van 5 maart 2018

Tips and Tricks info avond

De Open Quilt Atelier Commissie had een boekje samengesteld met allerlei tips en handigheidjes voor het quilten.  Aan het begin van de info avond  kreeg iedereen het boekje uitgereikt. Achterin was de mogelijkheid om zelf aantekeningen te maken bij alle tricks die na de pauze gedemonstreerd werden door verschillende van onze leden.
     
Iedereen is vol aandacht bij de uitleg over het verloop van de avond.
     
 
Als je veel dezelfde patchdeeltjes nodig hebt voor een quilt is het heel handig als je ze kunt stempelen. Thea Bergmeester laat zien hoe het werkt en vertelt waar je je eigen stempel kunt laten maken.
     
 
Sonja Boers heeft een hele handige methode bedacht voor het hergebruiken van de kartonnetjes voor het maken van hexagonnetjes.
     
 
Het blind afwerken van een quilt zonder binding is een specialiteit van  Coby Ruiter.
     
 
Marie-José demonstreert hoe je een quilt kunt sandwichen met behulp van latten.
     
 
Urmy Leijssenaar demonstreerde een hele handige trick voor het maken van cirkels van stof voor applicatie of origami d.m.v. aluminiumfolie en strijken.
     
 
Monique Müter liet allerlei handige tricks zien op de naaimachine zoals o.a. chain piecing met leaders en enders.
     
 
Ineke Wienia liet 4 manieren zien waarop je op een snelle manier het patroon “vliegende ganzen” kunt maken. Monique Muter heeft op een van deze manieren de kerstkaarthouder gemaakt.
     
 
Er was weer veel te bekijken bij Experitex. Het maken van een nette afwerking voor bijv. fiberkaarten of kleinere werkjes d.m.v. het laten meelopen van een dikkere draad met de zigzag afwerking  werd door Femke Kunnen getoond.
     
 
De stoffenruilmand hield deze avond uitverkoop, waar uiteraard weer veel belangstelling voor was.
     
Weer een aanvulling voor de Banner.
     
Open Quilt Atelier van 5 februari 2018
     
De Kwiebieb heeft een boek van Yoko Saito gekregen waarin duidelijk uitgelegd wordt hoe er met de Japanse taupe stoffen gewerkt kan worden. Monique heeft het meteen even uitgeprobeerd.
     
 
  Er zijn al een aantal voorbeelden van het eerste deel van de mysterie.
     
 
Twee nieuwe stukjes voor de banner.
     
Open Quilt Atelier van 8 januari 2018.
     
 
     
Wilma heeft ter ere van het 10-jarig bestaan van onze vereniging in september 2018 een Mysterie ontworpen die bestaat uit 10 delen. Vanavond wordt het eerste deel aan alle aanwezige leden uitgereikt. Met nog wat extra uitleg van Wilma
     
 
     
Open Quilt Atelier van 4 december 2017.
Surprise avond
 

Bij de grote tafel met surprises legt Wilma het verloop van de avond uit.

     
 
 
 
Voordat er een cadeautje gekozen mocht worden moest er een Sinterklaaslied gezongen worden, wat alle dames heel goed af ging.
     
Na het zingen was er voor iedereen een snoepzakje.
     
 
 
 
Bijna alle pakjes waren voorzien van een gedicht met veel woordspelingen op het quilten.
     
Open Quilt Atelier van 6 november 2017.
     
drie dames van het bestuur bij de ingang.
     
 
De Hr. Lloyd Oemardien van Amann Group Mettler geeft een presentatie van de verschillende garens die Mettler ontwikkeld heeft en vertelt wat het verschil is tussen de soorten quiltgarens.
     
 
Als presentje krijgt elk lid een goodie-bag.
     
 
 
De informatie over de garens wordt genoteerd, ook door de dames van Experitex.
 
     
 
Wilma bedankt Lloyd voor zijn presentatie.
  In de Boeken Top 10 staan deze keer de boeken van Kaffe Fassett centraal. Hij is niet alleen bekend van zijn boeken maar ook van de kleurige stoffen. Als voorbeeld een quilt van Marie-José Leenaars.
     
Open Quilt Atelier van 2 oktober 2017.
     
Vanwege de jaarvergadering moeten alle leden de presentielijst bij binnenkomst tekenen. Daarbij krijgen ze het nieuwe info-boekje van Marie-José en Thea
     
 
Martin van Gelrebloem was er met heel veel mooie spulletjes
     
 
Opening van de jaarvergadering. Als cadeau kregen alle leden een bon om bij Gelrebloem een fatquarter uit te zoeken.
     
 
Marie-José licht de financiële stukken toe. Marie-José is met algemene stemmen herkozen.   De banner vordert gestaag.
   
Open Quilt Atelier van 4 september 2017.
     
 
Er zijn weer twee nieuwe blokjes toegevoegd aan de Banner
     
Open Quilt Atelier van 12 juni 2017.
     
 
  de resultaten van het maken van een telefoonhoesje van de creatieve avond in mei.
     
 
een deel van de Banner met weer een nieuw blokje